0.00 ( 0 votes )

GDKKIA w dniu 2.07.2020 na swojej stronie internetowej umieściła wiadomość pt. "S8 - organizacja ruchu i urządzenia BRD zgodne z przepisami prawa".

Artykuł powstał w związku z wypadkiem autobusu komunikacji miejskiej na jezdni zbierająco-rozprowadzającej drogi ekspresowej S8 w węźle Wisłostrada. Do wypadku doszło w dniu 25 czerwca 2020. W audycie wykonanym przez GDKKIA zawarty został akapit odnoszący się do odcinkowego pomiaru prędkości. Oto fragment:

"Odcinkowy pomiar prędkości

W celu zwiększenia bezpieczeństwa na miejskim odcinku drogi ekspresowej S8 pomiędzy węzłami Prymasa Tysiąclecia i Łabiszyńska wystąpiliśmy do Głównego Inspektora Transportu Drogowego o rozpoczęcie działań związanych z wprowadzeniem odcinkowego pomiaru prędkości. Należy zauważyć, że na omawianej trasie często rozmieszczone węzły drogowe powodują krzyżowanie się strumieni ruchu. Brak przestrzegania przepisów ruchu drogowego, w tym nagminne przekraczanie prędkości, jest główną przyczyną kolizji i wypadków."

Zródło: https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/38252/S8-organizacja-ruchu-i-urzadzenia-BRD-zgodne-z-przepisami-prawa

W branżowych serwisach internetowych pojawiły się różnego rodzaju komentarze. Z jednej strony pojawiają się stwierdzenia, że wypadek autobusu nie został spowodowany przez nadmierną prędkość i teraz jest to tylko chwyt wizerunkowy. Z innej strony pojawiają się analizy i dane dotyczące liczby wypadków na fragmencie trasy S8 biegnącej przez Warszawę, które sugerują, że większość wypadków na tym odcinku powodowana jest przez nadmierną prędkość.

Tak się składa, że ekipa darmoto.pl często tym fragmentem jeździ i z naszej strony temat nadmiernej prędkości czy wypadków samochodowych wygląda następując. Otóż na trasie od węzła Konotopa do węzła Marki w wielu fragmentach tego odcinka pojawiają się kierowcy, którzy jeżdżą z prędkością wykraczającą po za dopuszczalne maksimum. Nawet gdyby w tym miejscu trasa S8 miała ograniczenie prędkości takie jak obowiązuje na autostradzie to i tak często można spotkać pojazdy jadące szybciej. Żeby odcinkowy pomiar prędkości zadziałał to powinien to być wielokrotny pomiar prędkości na kilku fragmentach między Konotopą na Markami. Natomiast to nie jedyny problem tego odcinka trasy S8. Drugi rodzaj zagrożenia to samochody ciężarowe, jadące też szybciej niż ograniczenie prędkości dla tego typu samochodów, które wykonują manewr wyprzedzania (z reguły innego samochodu ciężarowego) na zakazie wyprzedzania jaki obowiązuje w wielu miejscach strasy S8. Ten zakaz wyprzedzania dotyczy samochody ciężarowe a mimo to na odcinkach nim objętych można codziennie zobaczyć jak zakaz jest łamany. Dodatkowo manewr wyprzedzania jest sygnalizowany kierunkowskazem w momencie rozpoczęcia manewru a nie wcześniej co powoduje, że osobówki muszą albo ostro przychamować albo gwałtownie zmienić pas. O kolizję bardzo łatwo.

Podsumowując pozwolę sobie stwierdzić, że każde działanie mogące polepszyć lub zwiększyć poziom bezpieczeństwa jest bardzo potrzebne. Odcinkowy pomiar prędkości, jeśli będzie dobrze wdrożony, spełni swoje zadanie i wielu kierowców będzie jeździło wolniej. Przynajmniej na tym odcinku. Ważniejsze i jednocześnie trudniejsze w wykonaniu jest egzekwowanie obecnych już zakazów i ograniczeń. Jeśli kamery odcinkowego pomiaru prędkości mogłyby monitorować też odcinki z zakazem wyprzedzania dla samochodów ciężarowych to mogłoby to skutecznie rozwiązać też i ten problem.

Rating

Komentarz do artykułu

Users' reviews

Log-in to add review

Okazje - Pilne - Promocje